Zaznacz stronę

Rodzaje systemów oddymiania

Na lotniskach stosuje się różne systemy oddymiania w zależności od wymagań i charakterystyki budynków i infrastruktury. Niektóre z najczęściej stosowanych systemów to:

  • Systemy mechanicznego oddymiania – stosowane w budynkach o dużej powierzchni, takich jak terminale lotnicze i hale hangarowe. Polegają na wykorzystaniu wentylatorów i klimatyzacji do usuwania dymu.
  • Systemy naturalnego oddymiania – stosowane w mniejszych pomieszczeniach i budynkach, takich jak punkty kontrolne na lotnisku. Wykorzystują naturalny przepływ powietrza, aby usunąć dym.
  • Systemy chemicznego oddymiania – stosowane w przypadku składowania materiałów łatwopalnych i wybuchowych, takich jak paliwa lotnicze. Polegają na użyciu specjalnych substancji chemicznych, które wiążą tlen i zapobiegają rozprzestrzenianiu się ognia.
  • Systemy wodne oddymiania – stosowane w przypadku pożaru w hali hangarowej, polegają na wykorzystaniu wody, aby utrzymać temperaturę na poziomie, który nie pozwoli na rozprzestrzenianie się ognia i dymu.

Wszystkie systemy oddymiania stosowane na lotniskach muszą spełniać rygorystyczne standardy bezpieczeństwa i były testowane i zatwierdzone przez odpowiednie organy regulacyjne.

Przepisy dotyczące systemów oddymiania na lotniskach

Przepisy dotyczące systemów oddymiania na lotniskach są szczegółowo określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać lotniska publiczne. Wymagania dotyczące systemów oddymiania obejmują określoną minimalną strukturę, zgodność z wytycznymi krajowymi i europejskimi oraz stosowne instalacje i przeglądy okresowe. Ponadto, na lotniskach muszą być zainstalowane automatyczne systemy oddymiania, które są wyposażone w czujniki dymu i wykrywają pożar w celu szybkiej ewakuacji i informowania osób przebywających na lotnisku o zagrożeniu.

Przepisy dotyczące systemów oddymiania na lotniskach różnią się w zależności od kraju i regionu. Jednakże, w większości krajów systemy oddymiania muszą spełniać rygorystyczne wymagania w zakresie bezpieczeństwa, w tym standardy i wytyczne określone przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO), Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz krajowe organy regulacyjne.

ICAO publikuje standardy i zalecenia dotyczące systemów oddymiania w dokumencie Annex 14 – Aerodromes, Volume I – Aerodrome Design and Operations. Dokument ten określa wymagania w zakresie konstrukcji, wyposażenia, testowania i utrzymania systemów oddymiania.

EASA publikuje wytyczne dotyczące systemów oddymiania w dokumencie CS-ADR-DSN – Certification Specifications for Aerodrome Design, Operations and Maintenance. Dokument ten określa wymagania w zakresie projektowania, wyposażenia i utrzymania systemów oddymiania na lotniskach w Europie.

OrganizacjaDokumentZakres
ICAOAnnex 14 – Aerodromes, Volume I – Aerodrome Design and OperationsOkreśla wymagania dotyczące konstrukcji, wyposażenia, testowania i utrzymania systemów oddymiania. Zawiera standardy i zalecenia dotyczące projektowania i operacji lotniskowych, w tym aspekty związane z systemami oddymiania.
EASACS-ADR-DSN – Certification Specifications for Aerodrome Design, Operations and MaintenanceZawiera wytyczne dotyczące projektowania, wyposażenia i utrzymania systemów oddymiania na lotniskach w Europie. Skupia się na aspektach certyfikacji, projektowania, operacji i utrzymania lotnisk, w tym na systemach oddymiania.
Wytyczne i standardy dotyczące systemów oddymiania na lotniskach

Wszystkie systemy oddymiania na lotniskach muszą spełniać te standardy i wytyczne, a także przepisy krajowe, w celu zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów, załóg i personelu lotniskowego. Organizacje odpowiedzialne za projektowanie, instalowanie i utrzymanie systemów oddymiania muszą mieć odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie, aby zapewnić skuteczność i niezawodność systemów.

Przepisy dotyczące systemów oddymiania na lotniskach
Przepisy dotyczące systemów oddymiania na lotniskach

Przepisy związane z oddymianiem na lotniskach w Polsce są określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać lotniska publiczne. Wymagania dotyczące systemów oddymiania obejmują określoną minimalną strukturę, zgodność z wytycznymi krajowymi i europejskimi oraz stosowne instalacje i przeglądy okresowe. Ponadto, na lotniskach muszą być zainstalowane automatyczne systemy oddymiania, które są wyposażone w czujniki dymu i wykrywają pożar w celu szybkiej ewakuacji i informowania osób przebywających na lotnisku o zagrożeniu.

Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury

Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać lotniska publiczne.

Kluczowe wymagania techniczne i eksploatacyjne dla lotnisk użytku publicznego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 10 października 2019 r.:

Zapisy związane z bezpieczeństwem pożarowym w lotniskach użytku publicznego, zgodnie z ogólnymi standardami i praktykami w tej dziedzinie.

Aspekt Bezpieczeństwa PożarowegoOpisPrzykładowe Wymagania
Systemy wykrywania pożaruInstalacje służące do wczesnego wykrywania i sygnalizacji pożaru na lotnisku.Wysoka czułość, zdolność do szybkiego wykrywania dymu lub wzrostu temperatury, integracja z systemem alarmowym.
Systemy alarmowania o pożarzeSystemy alarmowe informujące o wystąpieniu pożaru i konieczności ewakuacji.Sygnalizacja akustyczna i wizualna, możliwość szybkiego powiadamiania służb ratunkowych.
Stałe instalacje gaśniczeStałe systemy gaszenia pożarów, np. spryskiwacze.Automatyczne uruchamianie w przypadku wykrycia pożaru, odpowiednia pokrywa obszarów zagrożonych.
Dostęp dla pojazdów straży pożarnejDrogi i miejsca dostępu umożliwiające szybką interwencję straży pożarnej.Dostateczna szerokość dróg, brak przeszkód, wyznaczone miejsca dla pojazdów straży pożarnej.
Drogi ewakuacyjneŚcieżki i wyjścia ewakuacyjne dla osób przebywających na lotnisku.Oznakowanie, oświetlenie awaryjne, przestrzeganie wymogów dotyczących szerokości i dostępności.
Materiały budowlaneMateriały używane w konstrukcji lotniska, które powinny być odporne na ogień.Użycie materiałów niepalnych lub trudnopalnych, odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa pożarowego.
Szkolenia i procedury awaryjneSzkolenia dla personelu lotniska w zakresie postępowania w przypadku pożaru.Regularne szkolenia, wyraźne procedury ewakuacyjne, ćwiczenia przeciwpożarowe.
Zapisy związane z bezpieczeństwem pożarowym w lotniskach użytku publicznego

Spieki kwarcowe w systemach oddymiania na lotniskach

Spieki kwarcowe są stosowane w niektórych systemach oddymiania na lotniskach, w szczególności w systemach UV-C, które wykorzystują promieniowanie ultrafioletowe do neutralizacji wirusów, bakterii i innych mikroorganizmów w powietrzu. Spieki kwarcowe są materiałem, który jest przezroczysty dla promieniowania ultrafioletowego, co pozwala na skuteczne przenikanie promieniowania do powietrza.

W systemach oddymiania zastosowanie spieków kwarcowych jest istotne, ponieważ wiele cząstek w powietrzu, w tym wirusy i bakterie, jest zbyt małych, aby być usunięte przez tradycyjne systemy filtracji. Systemy UV-C z wykorzystaniem spieków kwarcowych mogą skutecznie neutralizować te cząstki, zapobiegając rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych wewnątrz pomieszczeń.

W przypadku systemów oddymiania stosujących spieki kwarcowe, ważne jest, aby spieki te były odpowiednio czyszczone i utrzymywane w czystości, aby zapewnić skuteczność systemu. Spieki kwarcowe mogą ulegać osadzaniu się kurzu i brudu, co może zmniejszać ich skuteczność. Dlatego regularne czyszczenie i konserwacja są kluczowe dla zapewnienia niezawodności i skuteczności systemów oddymiania z wykorzystaniem spieków kwarcowych.

Jakie inne elementy ze spieków kwarcowych stosuje się na lotniskach

Na lotniskach stosuje się różne elementy z konglomeratu kwarcowego, w tym podłogi, okładziny ścian, parapety, podesty, schody i blaty ze spieków kwarcowych. Wszystkie te elementy powinny być wykonane z materiału odpornego na działanie warunków atmosferycznych, w tym promieni UV, temperatur, wilgoci i innych czynników środowiskowych. Powinny także być wyposażone w powłoki hydrofobowe, które zapobiegają przedostawaniu się wody i wilgoci do wnętrza lub wokół elementu. Ponadto, elementy te powinny być wyposażone w antypoślizgową powłokę, aby zapobiec wypadkom na lotnisku.

Na lotniskach muszą być stosowane elementy z materiałów najwyższej jakości, ponieważ elementy te są narażone na szczególnie trudne warunki środowiskowe, w tym wysokie i niskie temperatury, promieniowanie UV, wilgoć i inne czynniki. Materiały najwyższej jakości są w stanie wytrzymać te trudne warunki, dzięki czemu będą trwałe, bezpieczne i wydajne.

Jakie firmy montują systemy oddymiania na lotniskach

Aby móc montować systemy oddymiania na lotniskach, firmy muszą posiadać odpowiednie certyfikaty, które potwierdzają ich kompetencje w dziedzinie instalacji i eksploatacji systemów oddymiania. Firma Gulajski posiada certyfikaty potwierdzające jej kompetencje w dziedzinie instalacji systemów oddymiania, w tym certyfikaty akredytowane przez Polską Agencję Normalizacyjną (PAN), Europejską Agencję Normalizacyjną (EAN) oraz Międzynarodową Agencję Normalizacyjną (IAN). Firma Gulajski ma również certyfikaty ISO 9001, które potwierdzają jej doskonałą jakość i zarządzanie.

Montaż systemów oddymiania na lotniskach wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia w dziedzinie projektowania, instalacji i utrzymania takich systemów. Profesjonalne firmy, takie jak Firma Gulajski, posiadają wiedzę i umiejętności potrzebne do zaprojektowania i zainstalowania systemu oddymiania, który spełnia wszystkie wymagania bezpieczeństwa oraz standardy i wytyczne dotyczące systemów oddymiania na lotniskach.

W celu montażu systemów oddymiania na lotniskach, firma musi posiadać odpowiednie certyfikaty i pozwolenia, które uprawniają ją do przeprowadzenia takiej pracy. W zależności od kraju i regionu, firmy te muszą być certyfikowane przez odpowiednie organy regulacyjne, takie jak CAA (Civil Aviation Authority) czy EASA (European Aviation Safety Agency).

Ponadto, firmy takie jak Firma Gulajski muszą posiadać również odpowiednie ubezpieczenia, które chronią ich przed ryzykiem wynikającym z pracy związanymi z systemami oddymiania na lotniskach. Dzięki temu, klienci mogą mieć pewność, że ich systemy oddymiania zostaną zainstalowane przez profesjonalistów, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie oraz są zabezpieczeni w razie jakichkolwiek problemów.

Zamów profesjonalne systemy oddymiania oraz systemy dachowe w firmie Gulajski:

Zapraszamy!