Zaznacz stronę

Pandemia COVID-19 drastycznie ograniczyła podróże lotnicze i znacząco wpłynęło to na przychody generowane przez przemysł lotniczy. Pomimo trwającego kryzysu interesariusze branży nie mogą stracić koncentracji na bezpieczeństwie. Zagrożenia dla lotnictwa wciąż ewoluują, ponieważ takie linie lotnicze, lotniska, rządy, agencje detektywistyczne, agencje międzynarodowe i niezależne zainteresowane strony lotnicze dążą do zwiększenia i rozwoju zdolności ochrony lotnictwa.

Chociaż wyzwania i zagrożenia bezpieczeństwa mogą wyglądać inaczej podczas pandemii i po niej, konwencjonalne zagrożenia pozostają, a znaczenie zarządzania incydentami, współpracy i zapewnienia bezpieczeństwa nie powinno być zagrożone. Ponadto branża musi stale dostosowywać się do ciągle zmieniających się przepisów i wyzwań, jakie stawia globalne środowisko bezpieczeństwa, gdy chcą rozszerzyć i rozwinąć swoją działalność.

Wzmocniona ochrona jest zawsze atutem, jednak pośród tego; może również poprawić efektywność operacyjną w organizacji, poprawić relacje między lotniskami, liniami lotniczymi i władzami lotniczymi, a także zwiększyć zadowolenie klientów.

Co to jest załącznik 17 ICAO: Bezpieczeństwo. Ochrona międzynarodowego lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji?

Podstawą ochrony lotnictwa jest Załącznik 17 do konwencji chicagowskiej Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ( ICAO ). Ten szeroko zakrojony dokument zawiera standardowe procedury i wytyczne dla przemysłu lotnictwa cywilnego, dotyczące sposobu ochrony przemysłu przed aktami bezprawnej ingerencji. Załącznik 17 jest regularnie zmieniany w celu zaradzenia zmieniającemu się zagrożeniu i składa się z pięciu kluczowych sekcji, które są:

  • Definicje
  • Ogólne zasady
  • Organizacja
  • Zapobiegawcze środki bezpieczeństwa
  • Zarządzanie reakcją na akty bezprawnej ingerencji.

Chociaż załącznik 17 jest głównym załącznikiem ICAO ustanawiającym normy bezpieczeństwa i zalecane praktyki, istnieje szereg innych załączników, które wpływają na obsługę bezpieczeństwa linii lotniczej lub lotniska. Wiele osób zajmuje się bezpieczeństwem, środowiskiem i ułatwieniem przemieszczania się pasażerów z punktu na punkt. Załącznik ma również na celu koordynację działań osób zaangażowanych w programy bezpieczeństwa.

Załącznik 17 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym, znany również jako Konwencja Chicagowska, dotyczy bezpieczeństwa i ochrony międzynarodowego lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji, takimi jak terroryzm i sabotaż. Poniżej kluczowe informacje na temat tego załącznika:

KategoriaSzczegóły
Nazwa dokumentuZałącznik 17 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym
OrganizacjaMiędzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO)
CelZapewnienie bezpieczeństwa międzynarodowego lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji
ZakresObejmuje środki zapobiegawcze, procedury bezpieczeństwa, zarządzanie ryzykiem
Kluczowe aspekty– Kontrola bezpieczeństwa pasażerów i bagażu
– Ochrona lotnisk i samolotów
– Szkolenia personelu w zakresie bezpieczeństwa
– Zarządzanie informacjami dotyczącymi zagrożeń bezpieczeństwa
Aktualizacje i zmianyRegularnie aktualizowany, aby odzwierciedlać zmieniające się zagrożenia i technologie
Znaczenie dla lotnictwaUstanawia globalne standardy i praktyki, które mają na celu ochronę lotnictwa cywilnego przed działaniami, które mogą zagrażać bezpieczeństwu pasażerów, załogi, samolotów i lotnisk.
Załącznik 17 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym

Załącznik 17 jest kluczowym dokumentem w międzynarodowym lotnictwie cywilnym, ponieważ ustanawia standardy i praktyki mające na celu ochronę przed zagrożeniami takimi jak terroryzm i sabotaż. Jego przepisy są niezbędne dla bezpieczeństwa pasażerów, załogi i infrastruktury lotniczej na całym świecie.

Kto jest odpowiedzialny za ochronę lotnictwa?

Ogólnie uznaje się, że operatorzy linii lotniczych ponoszą główną odpowiedzialność za ochronę swoich pasażerów, aktywów i przychodów. Państwa muszą zapewnić, aby linie lotnicze opracowywały i wdrażały programy uzupełniające zgodne z programami państw, z których prowadzą działalność.

Należy jednak pamiętać, że bezpieczeństwo to nie tylko odpowiedzialność kierownictwa najwyższego szczebla lub szefa bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo angażuje wszystkich, a pozytywna kultura bezpieczeństwa jest niezbędna w promowaniu i utrzymywaniu bezpiecznego środowiska. Pozytywne wzmocnienie prawidłowych działań bezpieczeństwa wysyła wiadomość w całej organizacji, że kierownictwo uważa bezpieczeństwo za priorytet.

Kto jest odpowiedzialny za ochronę lotnictwa
Kto jest odpowiedzialny za ochronę lotnictwa

Ostatecznym celem jest zwiększenie globalnego bezpieczeństwa poprzez wdrożenie jednolitych środków bezpieczeństwa na całym świecie, celu, którego nie można osiągnąć bez solidnego zaangażowania wszystkich zainteresowanych.

Odpowiedzialność za ochronę lotnictwa jest rozłożona na wielu uczestników, od operatorów linii lotniczych po rządy i pracowników. Poniżej informacje, kto jest odpowiedzialny za różne aspekty ochrony lotnictwa:

UczestnikOdpowiedzialność
Operatorzy linii lotniczych– Główna odpowiedzialność za ochronę pasażerów, aktywów i przychodów
– Opracowywanie i wdrażanie programów bezpieczeństwa zgodnych z wymogami krajowymi
Państwa– Zapewnienie, że linie lotnicze przestrzegają krajowych programów bezpieczeństwa
– Ustanawianie przepisów i standardów bezpieczeństwa lotnictwa
Międzynarodowe organizacje– Ustanawianie globalnych standardów i praktyk (np. ICAO)
– Promowanie jednolitych środków bezpieczeństwa na całym świecie
Personel lotniskowy– Przestrzeganie procedur bezpieczeństwa
– Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i świadomości zagrożeń
Kierownictwo najwyższego szczebla– Ustanawianie kultury bezpieczeństwa w organizacji
– Zapewnienie zasobów i wsparcia dla programów bezpieczeństwa
Szefowie bezpieczeństwa– Nadzór nad wdrażaniem i przestrzeganiem procedur bezpieczeństwa
– Zarządzanie ryzykiem i reagowanie na incydenty bezpieczeństwa
Wszyscy pracownicy– Angażowanie się w promowanie i utrzymanie bezpiecznego środowiska
– Przestrzeganie procedur i zgłaszanie zagrożeń bezpieczeństwa
Kto jest odpowiedzialny za różne aspekty ochrony lotnictwa?

Statystyka incydentów związanych z bezpieczeństwem na lotniskach

Poniżej wykres przedstawiający statystykę incydentów związanych z bezpieczeństwem na lotniskach w latach 2018-2022.

Na wykresie widać, że liczba incydentów wahała się w ciągu tych lat, z najwyższą liczbą incydentów w 2019 roku i spadkiem w 2020, co może być związane z ograniczeniami podróży spowodowanymi pandemią COVID-19. W kolejnych latach liczba incydentów ponownie wzrosła, choć nie osiągnęła poziomu z 2019 roku.

Jakie są zagrożenia bezpieczeństwa i zagrożenia dla lotnictwa cywilnego?

Zagrożenia dla bezpieczeństwa lotniczego ewoluują szybko i przejawiają się w różnych formach. Niektóre z kluczowych zagrożeń mogą obejmować:

Kategoria zagrożeniaOpis
TerroryzmAkty przemocy wymierzone w lotnictwo cywilne w celu osiągnięcia celów politycznych lub ideologicznych. Obejmuje porwania samolotów, bomby na pokładzie, ataki na lotniska.
SabotażCelowe działania mające na celu uszkodzenie lub zniszczenie samolotów lub infrastruktury lotniczej.
PrzestępczośćDziałania przestępcze, takie jak przemyt narkotyków, handel ludźmi lub kradzież ładunków.
CyberzagrożeniaAtaki na systemy informatyczne lotnictwa, w tym systemy nawigacyjne, komunikacyjne i systemy zarządzania ruchem lotniczym.
Kolizje na ziemi i w powietrzuWypadki związane z kolizjami samolotów na ziemi lub w powietrzu, często wynikające z błędów ludzkich lub awarii systemów.
Awaria technicznaUsterki i awarie sprzętu lotniczego, które mogą prowadzić do wypadków lub innych incydentów.
Zagrożenia naturalneKatastrofy naturalne, takie jak erupcje wulkanów, trzęsienia ziemi, burze, które mogą wpływać na bezpieczeństwo lotów.
Zagrożenia zdrowotneZagrożenia związane ze zdrowiem, takie jak pandemie, które mogą wpływać na operacje lotnicze i bezpieczeństwo pasażerów.
Błędy ludzkieBłędy popełniane przez pilotów, kontrolerów ruchu lotniczego lub inny personel, które mogą prowadzić do wypadków lub incydentów.
Nieautoryzowane użycie dronówUżycie dronów w przestrzeni powietrznej lotnisk lub w pobliżu samolotów, co może stwarzać ryzyko kolizji.
Zagrożenia dla bezpieczeństwa i zagrożenia dla lotnictwa cywilnego

Oczywiste jest, że ryzyka nie można całkowicie uniknąć ani wyeliminować. Celem jest jednak ograniczenie, o ile jest to wykonalne i uzasadnione, możliwości popełnienia błędu i ograniczenie potencjalnie negatywnych konsekwencji, które mogą się w rezultacie pojawić. Zawsze będą czynniki poza naszą kontrolą lub poza naszą wiedzą, takie jak nowe metodologie ataków terrorystycznych. W rezultacie wszyscy stoją przed nieuniknionym wyzwaniem zrównoważenia wszystkich zmiennych zarządzania ryzykiem, aby maksymalnie wykorzystać ograniczony czas, zasoby, personel i finansowanie.

Co to jest system zarządzania bezpieczeństwem ( SeMS )?

System zarządzania bezpieczeństwem ( SeMS ) zapewnia jednostce ramy zasad działania i wskazówek, które umożliwiają jej poprawę wydajności bezpieczeństwa poprzez proaktywne zarządzanie ryzykiem, zagrożeniami, oraz obszary, w których występują luki i luki, które mogą mieć negatywny wpływ na tę wydajność.

SeMS to:

  • W oparciu o ramy oparte na ryzyku, zaprojektowane w celu osadzenia bezpieczeństwa w twoich operacjach i kulturze
  • Nadaje się do każdego podmiotu w sektorze lotniczym, niezależnie od wielkości lub działania
  • Umożliwiający CAA na całym świecie opracowanie elastycznego nadzoru opartego na ryzyku
  • Narzędzie umożliwiające podmiotom, które muszą spełniać przepisy kontroli jakości swoich władz lokalnych

SeMS przyczynia się również do proaktywności praktyk bezpieczeństwa, a nie polega na bardziej tradycyjnych procedurach reaktywnych i nakazowych. Oferuje korzyści ilościowe i jakościowe, które mogą poprawić ogólną wydajność i komunikację w firmie, a także z organami nadzoru państwa. Zwiększa kulturę bezpieczeństwa firmy, współpracę regulacyjną i wykorzystanie zasobów.

Solidny SeMS pozwoli Twojej organizacji na:

  • Bezproblemowo współpracuj z różnymi działami swojej organizacji
  • Konsekwentnie i skutecznie oceniaj zagrożenia i ryzyko
  • Skutecznie współpracuj i raportuj, kiedy wystąpią zdarzenia związane z bezpieczeństwem i zagrożeniem

Jakie są zalety systemu zarządzania bezpieczeństwem ( SeMS )?

System zarządzania bezpieczeństwem ( SeMS ) umożliwia operatorom bezpieczeństwa usprawnienie i optymalizację rutynowych zabezpieczeń i gotowości na wypadek awarii. Poprawi to wydajność organizacji, a z czasem często zobaczysz redukcję kosztów. Ogólnie rzecz biorąc, pięć korzyści, których można oczekiwać po wdrożeniu SeMS, to:

  • Zwiększona świadomość i reakcja na ryzyko
  • Rozwijaj kulturę bezpieczeństwa i możliwości ludzkie
  • Poprawa zasobów technologicznych i innowacji
  • Poprawa nadzoru i zapewnienia jakości
  • Zwiększ współpracę i wsparcie

Jakie są kluczowe elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem ( SeMS )?

Wydajność SeMS organizacji ocenia się na podstawie pięciu podstawowych elementów skutecznej kultury bezpieczeństwa. Możesz je znaleźć poniżej z kilkoma podpunktami.

  • Kierownictwo wyższego szczebla i zaangażowanie korporacyjne
  • Strategia i struktura zarządzania
  • Zaangażowanie i planowanie w zakresie przywództwa
  • Odpowiedzialność i obowiązki
  • Zarządzanie zasobami
  • Koordynacja organów ścigania o raz współpraca z prywatny detektyw
  • Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i kampanie uświadamiające
  • Zarządzanie zmianami
  • Ocena zagrożenia i zarządzanie ryzykiem
  • Raportowanie o incydencie
  • Zarządzanie incydentami
  • Zarządzanie sytuacjami kryzysowymi i incydentami
  • Rola bezpieczeństwa w procedurach reagowania kryzysowego
  • Wytyczne dotyczące komunikacji
  • Reakcja na incydent
  • Zapewnienie jakości i kontrola jakości
  • Zarządzanie usługodawcami
  • Procedury monitorowania wydajności i sprawozdawczość
  • Ciągłe doskonalenie
bezpieczeństwo linii lotniczych
bezpieczeństwo linii lotniczych

Jak wdrożyć system zarządzania bezpieczeństwem ( SeMS )?

Bez względu na wielkość, rodzaj i złożoność kierownictwo wyższego szczebla i kierownictwo wyższego szczebla odgrywają ważną rolę w określaniu zaangażowania firmy w bezpieczeństwo. Gdy organizacja decyduje się na wdrożenie SeMS w swojej działalności, konieczne jest sporządzenie planu. Wdrożenie jest złożone i obejmuje kilka podmiotów w organizacji i poza nią. Zasadniczo istnieją trzy etapy rozwoju SeMS ( poziomy ):

  • Pierwszy poziom ma na celu ocenę gotowości organizacji do wdrożenia SeMS poprzez określenie jej obecnych możliwości. Ocena ta spowoduje znaczną poprawę szkoleń i komunikacji, przegląd i ponowne wydanie polityk organizacyjnych oraz przydział niezbędnych zasobów.
  • Drugi poziom to faktyczna implementacja SeMS. Obejmie to takie elementy, jak zaangażowanie kierownictwa wyższego szczebla, większa komunikacja na temat nowego podejścia, opracowanie i dostosowanie standardowych procedur operacyjnych, modyfikacja standardów współpracy i opracowanie wskaźników wydajności między innymi elementami.
  • Trzeci poziom można osiągnąć, gdy SeMS organizacji stanie się dojrzały. Na tym etapie organizacje koncentrują się na opracowywaniu analizy danych i zapewnianiu jakości.

Zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwem

Zarządzanie bezpieczeństwem polega na zapobieganiu incydentom oraz zapewnieniu bezpieczeństwa ludziom i mieniu. Aby to zrobić, musimy zrozumieć związane z tym ryzyko i to, co może pójść nie tak, a jeśli coś pójdzie nie tak, jak źle będzie i jak prawdopodobne jest to wystąpienie.

Poniżej diagram przedstawiający zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwem na lotnisku:

 Zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwem na lotnisku
Zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwem na lotnisku

Dlatego ocena ryzyka pomaga organizacjom zidentyfikować ryzyko i zagrożenia, pomaga również zrozumieć, które są najbardziej znaczące, oraz poprzez możliwość zidentyfikowania tych różnych poziomów ryzyka, pomoże to organizacji ustalić priorytety, ponieważ nie każde ryzyko może być adresowane natychmiast z powodu ograniczeń zasobów organizacyjnych. W rezultacie kierownictwo musi zdecydować, czy zaakceptować dane ryzyko, czy podjąć dalsze działania w celu zmniejszenia ryzyka do akceptowalnego poziomu.

Monitorować i dokumentować, aby ocenić ryzyko rezydualne bezpieczeństwa?

Monitorowanie i okresowy przegląd powinny stanowić planowaną część procesu zarządzania ryzykiem w celu monitorowania ryzyka i postępu działań łagodzących. Oprócz regularnego przeglądu zmiana środowiska lub organizacji może uzasadniać ad hoc przegląd ryzyka.

Dlatego wszelkie działania podejmowane w celu kontroli ryzyka będą wymagały monitorowania, abyśmy mogli upewnić się, że działa i jest skuteczny. Śledzenie zdarzeń może również pomóc w procesie monitorowania wydajności bezpieczeństwa, ponieważ chodzi o uczenie się na podstawie przeszłych doświadczeń. Zapewniając wysokiej jakości, aktualne i szczegółowe raporty i oceny, informacje zwrotne można łatwo udostępnić wszystkim odpowiednim pracownikom, aby znacznie poprawić bezpieczeństwo w całej organizacji i branży.

Zarządzanie ryzykiem

Zaktualizowane Zintegrowane zarządzanie ryzykiem i odpornością instrukcja zawiera przewodnik krok po kroku, jak zarządzać narażeniem na ryzyko w inteligentny i kompleksowy sposób, i jest specjalnie zaprojektowany dla przemysłu lotniczego. Jednak nawet podmioty niebędące lotnictwem mogą rozważyć przedstawiony model i procesy. Począwszy od szybkiej oceny obecnej sytuacji, podręcznik pokaże Ci, jak zaprojektować praktyczny plan dostosowany do potrzeb Twojej organizacji.

Nasze próby tej metodologii przyniosły niezwykle pozytywne opinie linii lotniczych i firm lotniczych na całym świecie. Jeśli chcesz bardziej praktycznego podejścia, możesz wziąć Kurs zarządzania ryzykiem korporacyjnym dla lotnictwa oferowane przez Training.